„Kobieta: Camille Claudel” – Anne Delbée
Wydawnictwo Dolnośląskie, 1982 r.
Tłumaczenie: Elżbieta Skibińska
Camille Claudel była postacią niezwykłą. Rzeźbiarka o wielkim talencie, kobieta niezależna duchem i odważna w wyborach, tak osobistych, jak i artystycznych. Anne Delbée w swojej książce „Kobieta: Camille Claudel” oddaje hołd tej wyjątkowej artystce, przywracając ją pamięci zbiorowej.
Autorka nie tworzy jedynie suchej biografii. Posługuje się językiem poetyckim, nasyconym emocjami, dzięki czemu jej opowieść o Claudel staje się czymś więcej niż zapisem faktów, to prawdziwy portret duszy kobiety tragicznej, utalentowanej i niepokornej.
Znajdziemy tu również dokładny kalendarium najważniejszych wydarzeń z życia artystki, od narodzin po dramatyczne lata spędzone w zakładzie psychiatrycznym, do którego trafiła wbrew swojej woli. Anne Delbée przytacza także fragmenty listów Camille, dzięki którym możemy usłyszeć jej własny głos.
W książce wiele miejsca poświęcono także relacji Camille z Augustem Rodinem, jej mistrzem, kochankiem i ostatecznie rywalem. Nie brak opinii, że Claudel przewyższyła Rodina pod względem śmiałości artystycznej i oryginalności. Ich związek był burzliwy, a jego zakończenie pozostawiło w artystce głęboką ranę, z której być może nigdy się nie podniosła.
To bez wątpienia najpełniejsza i najlepiej napisana biografia Camille Claudel, dostępna na polskim rynku. Nie dziwi więc, że właśnie tę pozycję wybrała jako punkt odniesienia Agnieszka Stabro, pisząc swoją powieść „Masz na imię Camille”. Niestety ta książka nie jest najbardziej udana.
"Kobieta: Camille Claudel" to lektura obowiązkowa dla wszystkich miłośników sztuki, biografii i historii kobiet, które nie godziły się na ograniczenia narzucane im przez epokę. To książka o wolności, namiętności, wielkiej sztuce i jeszcze większym cierpieniu – i dlatego warto ją przeczytać.
Komentarze